Verwacht het onverwachte

image1

Of het nu met de motor of met de auto is, wij staan nooit lang op één plaats en trekken het liefs rond. Dit verhaal heeft dan ook alles met reizen, maar niet meer met motorrijden te maken dan dat het een prachtige route is.

Zelden is ons reisdoel van te voren bepaald en laten we dit afhangen van het weer. Wat we wel proberen te voorkomen is om in toeristische omgevingen terecht te komen, of het moet van wege de culturele hoogte punten niet te vermijden zijn.

Het noorden en oosten was instabiel, dus werd het kompas richting zuid-oost gezet. Betaalpasje in de kontzak, sleurhut aan de haak, kind en hond op de achterbank, Thermoskan koffie naast de stoel, dus de reis kon beginnen en ik ga zitten op de bijrijdersstoel.

Ik heb namelijk het geluk een vrouw te hebben die iets meer georganiseerd is en al die andere honderden zaken heeft geregeld, zoals paspoorten, verzekeringen, beddengoed verbanddoos, gasfles en ga zo maar door. Ik vraag dan ook zelden: “Heb je daar om gedacht?”, maar, zoals de meeste mannen: “Waar ligt…..”. Ze vind het ook heerlijk om met de caravan te rijden en we wisselen dan ook geregeld van plaats. Behalve op de camping. Dat is haar lol om de caravan de nauwe paadjes door te manoeuvreren en achteruit op zijn plek te zetten om al die macho mannen even een poepie te laten ruiken.

We zijn al meerder tolpoorten gepasseerd als de volgende zich aandient, niet zo vreemd in Oostenrijk. Dit is een voor ons hele vreemde, er is namelijk geen poort voor vrachtwagens of auto’s met aanhanger. Buiten onze motoren hebben we nog een hobby en dat is onze off road caravan met als trekdier een Hummer H1 die met een gezegend gewicht van 3680 kilo onder de vrachtwagens valt. De wachtrij voor vrachtwagens is altijd veel korter, dus daar maken we altijd driftig gebruik van. Maar hier is dat dus geen optie. Direct na het tolpoortje begint de weg hevig te slingeren en stijgen en zien we bordjes staan met CURVE EINS, CURVE ZWEI en dat gaat zo door totdat we in de dichte mist geen hand meer voor ogen zien. Veel snelheid kunnen we gelukkig niet maken dus het blijft veilig in deze soep. Grommend sleurt de V8 diesel ons de berg op. Ondanks al zijn kracht, komt de motor adem te kort, wat te zien is aan de zwarte wolken die hij uitbraakt. We proberen de motor op 1800 toeren te houden, waar het maximum koppel zit en niet te schakelen. Ondertussen passeren we een tweetal campers en een motorfiets, die gezien de witte wolken die ontsnappen, staan te koken. Plotseling zijn we uit de mist en rijden we onder een strak blauwe hemel tussen de sneeuwwallen. We besluiten op een half verharde parkeerplaats te stoppen en wat foto’s van de omgeving te maken. Er wapperen een aantal vlaggen met de tekst: “Grossglockner”. Nu wordt ons het een en ander duidelijk. We zijn zonder het te beseffen de Howen Alpenstrasse opgereden, verboden voor vrachtwagens en caravans. Nog voorzichtiger dan omhoog rijden we naar beneden in een lage versnelling om te voorkomen dat het remsysteem oververhit, of nog erger door de rem heen trap. Nadat we nog maar net de Howen Alpenstrasse hebben verlaten voelt de Hummer wat zwabberig in de bochten en valt mijn ook op de luchtdrukmeter die de druk in het bandenpompsysteem aangeeft. Deze staat op 0,5 bar. Prima voor in de bagger, maar niet voor op de weg. Snel zet ik de compressor aan en stoppen we op de eerste gelegenheid. Bij het uitstappen hoor ik al een luid gesis. Door de hitte van het remsysteem is de luchtslang naar de achterwielen gesmolten. Met behulp van mijn reparatiekit weet ik het lek met een stuk slang en een paar slangenklemmen re repareren en kunnen we na vijf minuten weer verder. De compressor pruttelt onder het rijden nog zo’n tien minuten door en brengt de druk op de gewenste 3 bar.

TIP:

  • Howen Alpenstrasse, een must voor elke motorrijder
  • Weet waar het maximum koppel zit van jou motor en maak er gebruik van met zware belading en voorkom zo een kokende motor
  • Bij het afdalen, rem met de motor en voorkom zo verglazing van je remblokken of het ontstaan van dampbellen in je remsysteem door het koken van je remvloeistof, waardoor je helemaal geen remwerking meer hebt.
  • Vapour lock (motoren met carburator): dampbellen in benzine leidingen ontstaan door hitte en of hoogte, waardoor de motor vooral na een stop niet meer wil starten. Oplossing, motor af laten koelen en of dalen.
  • E 10. Controleer of het brandstofsysteem van je motor bestand is tegen E10 benzine (vvoral Duitsland en Frankrijk).

Kijk ook eens naar

Geef een reactie